Etkili Sınıf Yönetimini Oluşturan Süreçler ve Olumlu
Olumsuz Etkileyen Öğretmen Davranışlarına Yönelik Yeni
Stratejiler
Okulumuzda idare ve tüm öğretmenler ile birlikte ''Etkili Sınıf Yönetimini Oluşturan Süreçler
ve Olumlu Olumsuz Etkileyen Öğretmen Davranışlarına Yönelik Yeni Stratejiler'' konulu
toplantı Okul Müdürümüz Harun ÇAKIROĞLU başkanlığında gerçekleştirildi.
Etkili sınıf yönetimini oluşturan süreçler ve olumlu-olumsuz etkileyen öğretmen
davranışlarına yönelik yeni stratejiler üzerine yapılan toplantıda aşağıdaki başlıklara
değinilmiştir.
Sosyal bir kurum olan okul, bireyin ve toplumun eğitim ihtiyacının karşılanması için
oluşturulmuş organize ve formal bir örgüt olarak olarak karşımıza çıkar. Okul denilince de ilk
akla gelen şey çoğu kez sınıftır, Sınıf ise belli bir yerde toplanarak, bir ya da birkaç
öğretmenin gözetim ve yönetimi altında ders gören öğrenci kümesi biçiminde tanımlanabilir.
Tanımdan da anlaşıldığı gibi sınıf, öğretmen tarafından yönetilmesi gereken formal bir
örgüttür. Burada da karşımıza sınıf yönetimi çıkmaktadır. Sınıf yönetimi eğitim yönetiminin
en temel basamağıdır.
Sınıf yönetimi nedir? Sınıf nasıl yönetilir? Neden sınıf yönetimi?
Sınıf yönetimi ne değildir
Neden bazı öğrenciler sürekli teneffüs olmasını isterler?
Sınıfta ortaya çıkan önemli olaylara ilişkin anekdot tutulmalı. Derse başlamadan önce
tahtanın bir köşesine , konu ile ilgili sorular yazmak.
Öğretmen öğrenci sorunlarının çözüleceğine inanmalı ve bunun için vakit ayırmalıdır.
Belli öğrencilere özel ilgi göstermekten sakınılmalı Öğretmen öğrenci sorunlarının gizliliğine
saygı duymalıdır.
Dönem başında yönetim ilkeleri oluşturulmalıdır. Uygun davranışa ilgi gösterilmeli ve sınıfta
iyi niyet oluşturulmalı.
Sınıf kurallarının nedenleri açıklanmalıdır
Öğrencileri ceza ve not ile tehdit edilmemelidir.
Büyük boyutta uygunsuz davranış , özel toplantı yada danışma yoluyla düzeltilmeye
çalışılmalıdır.
İstenen davranışı sergileyen öğrenci mutlaka görülmelidir.
Öğrencinin yeri değiştirilebilir.
Olumsuz öğretmen tutum ve davranışları;
Kaba ve düşüncesiz olmak. Öğrenci ayrımı yapmak
Ders ve sınıf amaçlarını öğrencilere anlatmada başarısız olmak
Ezbere dayanan öğrenme ve ölçmeye fazla yer vermek.
Derse geç gelmek ve derse başlayamamak.
Neşeli, mutlu ve kendine güvenli olmamak. Öğrencileri tanımamak ve hepsinin derse
katılımını sağlayamamak.
Öğrencilere çok kaba davranmak , bağırarak konuşmak , kontrolü kaybetmek.
Öğrencileri birbirleri ile karşılaştırmak
"Ben öğretmenim siz öğrencisiniz kararları ben veririm" havası yaratmak.
Öğrencilerle ilgili bütün kararları öğrencilere danışmadan almak.
Öğrencilerden kapasiteleri üzerinde beklentiye girmek.
Öğrencilerin ilgi ve yeteneklerini göz önünde bulundurmama herkesten aynı performansı
bekleme.
Sınıfta yaşanan sorunları diğer zamanlara , taşıma. Kendi sorunlarını , özel hayatını , sınıfa
taşıma ve kendinden çok bahsetme.
Teknolojik gelişmeleri ve yeni yöntem ve teknikleri takip etmemek
Derse girerken öğrencilerin ruh hallerini ve sınıf atmosferini göz önünde bulundurmamak.
Öğrenci velileri ile iletişim kurmama ,ev ziyaretlerinde bulunmama
Öğrencilerden istenen davranışların neden istendiğini açıklamamak.
Ses yükseltmek , esnemek, "burada benim sözüm geçer , " son sözü söyleme de ısrar.
Ödev vermiş olmak için ödev vermek " madem susmayacaksınız bu cümleyi elli defa yazın."
Bir öğrenci için en olumsuz etken onun birey olduğunu , hakları olduğunu kabul etmemek ve
ona sevgi ile yaklaşmamak başlıkları üzerinde bilgilendirme yapılmıştır.